FAQ

Hur kan Telephonia vara så billiga?

Att vi på Telephonia kan hålla så låga priser utan att “tumma” på kvaliteten beror på att vi har en effektiv administration samt att vi förhandlar ner priset för alla våra kunder samtidigt.

Kan jag teckna abonnemang på fler än ett nummer?

Självklart har du möjlighet att teckna abonnemang på flera nummer samtidigt. Vi hjälper dig då att hitta den prislösning som passar dig bäst.

Jag ska flytta och är kund hos Telephonia. Hur gör jag för att flytta med mitt telefonnummer till min nya adress?

För anmälning av flytt måste du kontakta vår Kundservice.

Kan jag överlåta mitt abonnemang?

Ja, så länge du inte har några obetalda fakturor hos oss kan du överlåta abonnemanget.

Upphör abonnemanget hos tidigare operatör automatiskt när man tecknar avtal med Telephonia?

När du byter till Telephonia så ordnar vi med allt det praktiska. Du behöver själv inte säga upp ditt nuvarande abonnemang. Däremot är det bra om du i samband med bekräftelsen på den genomförda flytten kontaktar din gamla operatör för att kontrollera att du inte har tidigare avtal att säga upp. Telephonia står inte för eventuella kostnader som du har på din telefon eller för kostnader hos tidigare operatör/operatörer. Tidigare avtal som du tecknat ansvarar du själv för, både juridiskt och ekonomiskt.

Kan jag ha kvar mitt bredband/ADSL hos min gamla leverantör?

Givetvis kan du ha ditt adsl-abonnemang hos annan operatör trots att du har fast telefoni hos oss. Din bredbandstjänst via telejacket kommer att fungera precis som vanligt. Du har även möjlighet att flytta ditt ADSL till Telephonia.

Jag har problem att ringa ut från min telefon, vad gör jag?

Om du har problem att ringa ut kontaktar du vår kundservice eller gör en felanmälan via vår hemsida. Innan du gör det är det bra om du försöker koppla in en annan telefon i det första telefonjacket. Detta för att försäkra dig om det inte är din egen telefon som är orsaken till problemet.

Kommer mitt telefonnummer automatiskt med i telefonkatalogen och nummerupplysningens register?

Om du inte väljer tjänsten hemligt nummer kommer ditt telefonnummer att vara offentligt. Denna tjänst väljer du via din teleoperatör.

Vad innebär vidarekoppling och hur använder jag tjänsten?

Med vidarekoppling flyttar du samtliga samtal till ett annat telefonnummer.

För att aktivera tjänsten, slå **21* (telefonnummer inkl. riktnummer dit du vill vidarekoppla ditt telefonnummer) # (ring/grön lur).

För att avaktivera tjänsten slå ##21# (ring/grön lur).

För att kontrollera om du har tjänsten vidarekoppling aktiverad kan du alltid slå *#21# (ring/grön lur). Då visas det telefonnummer dit vidarekopplingen är ställd.

Hur vet jag vilket telefonjack som är ”det första”?

Om du bor i lägenhet sitter det första jacket vanligtvis närmast ytterdörren. Bor du i hus finns det någonstans på entréplan.

Vi har bytt till en annan operatör men vill återanslutas till er, hur gör vi?

Ring oss på så hjälper vi dig!

Vad kostar det att öppna ett nytt nummer (med nytt jack)?

Kostnaden för att få ett nytt telefonnummer och ett telefonjack är 975 kr.

Hur lång avtalstid har jag?

Avtalstiden för Telephonias mobila såväl som fasta telefoni varierar beroende på vilket abonnemangstyp som beställts. Efter att avtalstiden gått ut löper abonnemanget på så länge du själv önskar.

Jag har inte ton i alla mina telejack?

Detta är tyvärr inte något som är förknippat med vår tjänst då vi endast levererar till första telejacket. Resterande jack är fastighetsnät som slutkund själv ansvarar för.

Går det att spärra utgående samtal som kund hos Telephonia?

Du kan spärra betalsamtal eller utgående samtal helt och hållet. Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig med detta.

Hur döljer jag mitt telefonnummer när jag ringer?

Med tjänsten Skyddat nummer döljs numret du ringer ifrån för mottagande part. Nummerupplysningen lämnar heller inte ut ditt mobilnummer. För att spärra enskilda samtal kan du slå #31# innan telefonnumret du vill ringa.

OBS! Tjänsten Skyddat nummer fungerar inte när du skickar SMS.

Vad är ”samtal väntar”?

Med tjänsten Samtal väntar kan du svara på inkommande samtal i stället för att det tutar upptaget under pågående samtal. När tjänsten är aktiverad kan du avsluta det pågående samtalet och ta samtalet som väntar eller pendla mellan samtalen utan att någon av dem avslutas. Du kan enkelt använda din mobiltelefons snabbfunktioner för Samtal väntar, se i bruksanvisningen till din mobiltelefon.

Vad är Vidarekoppling och Medflyttning?

Vidarekoppling innebär att samtalen kopplas vidare till Röstbrevlådan eller till ett annat valt nummer. Vidarekopplingen till Röstbrevlådan är en standardinställning dvs. samtalet kopplas alltid vidare till Röstbrevlådan när du inte kan nås eller svara. När du inte vill ta emot samtal men ändå vill ha möjlighet att ringa ut, skicka och ta emot textmeddelanden använder du Medflyttning. Då medflyttas alla dina inkommande samtal direkt över till ett annat telefonnummer utan att det ringer i din mobiltelefon. På detta sätt kan du alltid vara säker på att bli nådd när du vill och där du vill. Vidarekoppling och Medflyttning aktiveras enklast i menyn i din mobiltelefon. Bruksanvisningen till din mobiltelefon beskriver hur du skall gå till väga.

Hur mycket kostar det att bli uppringd när man befinner sig i utlandet?

Den som ringer upp dig betalar bara för samtalet inom Sverige. Taxan blir alltså den samma för den som ringer upp oavsett var du befinner dig. Du betalar som mottagare för delen av samtalet mellan Sverige och det land där du befinner dig enligt gällande prislista.

OBS! Om du låter din Röstbrevlåda ta emot samtalet när du befinner dig utomlands kan du även debiteras för uppkopplingen tillbaka till Sverige. Behöver du inte din Röstbrevlåda under utlandsvistelsen kan du tillfälligt koppla ur den via Inställnings menyn i Röstbrevlådan.

Går det att betala med autogiro?

Ja, kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig.

Innefattar fakturan från Telephonia samtliga kostnader för de tjänster jag har?

Ja, alla kostnader kommer på en och samma faktura.

Vad händer om jag glömmer betala min faktura?

Om du inte betalar din faktura skickar vi en påminnelse med en avgift på 50 kr utöver det första beloppet. Erhåller vi ingen betalning trots påminnelse skickas ärendet vidare till inkasso.

Vad gör jag om min faktura är felaktig?

Kontakta omgående vår kundservice så åtgärdar vi detta.

Hur byter jag fakturaadress?

Om du vill byta fakturaadress, kontakta vår Kundservice.

Min faktura innehåller betalsamtal. Hur kan jag ta reda på vem som är ansvarig för numren?

Det står angivet på fakturan vem som är ansvarig för betalnumret du ringt. Normalt sett rör det sig om nummerupplysning, annonsering eller andra betaltjänster.

Kan jag få nummerpresentation via Telephonia?

Givetvis kan du det. Antingen beställer du det samtidigt som du tecknar avtal för abonnemanget, eller så kan du kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig.

Vart kan jag vända mig om jag har frågor om min telefoni som inte besvaras nedan?

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår Kundtjänst via vår hemsida.

Hur gör jag en felanmälan?

Ring vår Kundservice eller gör en felanmälan via vår hemsida.